tisdag 6 juli 2010

Reseberättelse del 3.

Nästa dag for vi till min väninna som bor i stan, poliserna hade skottsäkra västar under, vet inte om de alltid har det eller om det berodde på bröllopet.
.Framme hos min väninna.
Hon hade köpt blommor bara för att jag skulle komma, jag kände mig hedrad, hon är en underbar männsika.
Lite bilder därifrån, och hennes fina kjol.
Efter det besöket åkte vi vidare mot Uppsala, jag ville så gärna se Domkyrkan innan vi åkte norrut, och det blev samma sträcka.
Passerade detta träd som växer över vägen, sånt ser man inte hemma.
Vi passerade ett skogsreservat, med en underbar skog.
Vi nådde ju tillslut den underbara kyrkan, som jag gillar sååååååååååååå mycket. För andra gången inom loppet av ett år besöker jag den och vi körde vilse för andra gången där i Uppsala, vet inte varför.
Men den här kyrkan gjorde ett sånt starkt intryck på mig förra gången, det var rätt så mycket folk nu så kyrkan kunde inte tala sitt tysta språk lika mycket, men ändå så ville jag gärna stanna kvar i den.
Så nu följer en rad bilder därifrån,varning, det blir mååååååååååååååååånga bilder.
Här ligger Gustav Vasa begravd med två? fruar.
Kolla in dessa utsmyckningar!!!!!! hur? är det möjligt att någon har huggit ut denna detaljrikedom i sten, marmor, otroligt fascinerande, jag som är konstnär vet ju vilket enormt tidsödande arbete detta måste vara, man kan bara inte fatta.Gustav Vasa är berömd, men vem??? var konstnären??
Ännu ett konstverk. Kolla vilket mästerverk, ofta så får någon annan äran av alla de här gamla konstnärernas mästerverk, men vem???? känner till konstnärerna och hur tvingades de leva.
Tänk om det inte ens funnits de som kunde sånt där, då skulle det minsann inte se så vackert ut i alla kyrkor och slott.
Kungar och folk som använt rikedomar för att bygga saker minns man, ofta så glöms de bort de som skapat,  jo renässans konstnärerna i Florens minns man, men otaliga är de som ingen minns, men vad vore kungar och folk med pengar utan dem????????????????????????????? jag bara frågar???
Är det nån som verkligen tänkt på de som gjort jobbet bakom och alla de som byggde upp dessa fantastiska kyrkor och slott, lika så är jag glad för dem så jag kan njuta av de fingrars verk som de skapat.
Till och med ute på taket så stod en mäktig ängel, hur i hela världen tog de sig dit upp och fick den på plats på den tiden? helt otroligt.Domkyrkan är tydligen en av nordens största kyrkor och stora klockan är störst i Sverige.
Som ni fattar så fastnade jag där i kyrkan läääääääääääääänge, men vi hade ett mål som ni får se sen.
Gå ut på hitta.se och skriv in Uppsala Domkyrka kolla sen på satelitbilden och zooma in så får ni se något helt magiskt, kyrkans tak, säg vad upptäckte ni.

Ha en underbar dag.
Kram Zara

12 kommentarer:

Skogslyckan sa...

Förstår att du är fascinerad av den kyrkan. Jag har aldrig varit där men blev allt sugen nu när jag ser dina bilder. Tänkvärt det du skriver om folket bakom, det gäller i många sammanhang...
Fint hem din vän har, gillar hörnet med den utdragbara sängen, och henne kjol..ler.. Ha en jätte fin dag!
Kram Pia

Monica sa...

Ja, det var en riktigt vacker kyrka inuti. Jag har bar sett den på bild utifrån och gillar egentligen inte den gotiska stilen, men den var ju väldigt vackert smyckad inuti!
Jag är mera förtjust i Lunds domkyrka, men det kan ju delvis bero på lokalpatriotism...
Vackert hem din väninna har!
Ska bli spännande att se fortsättningen!
Många kramar från ett varmt och soligt Skåne!
Monica

Birgitta sa...

Vad fint det var hemma hos din väninna och det var väldigt trevligt att få följa med på turen i Uppsala domkyrka. Har bara varit utanför för länge sedan.
Ha det gott.
Kram Birgitta

Birgitta sa...

Hej igen!
Du ska inte tro att höet är under tak än. Det hänger på hässjorna och ska torka först. Vi har fått en del regn hos oss, både i söndags och igår. Så fort går det minsann inte här. Men vid hökörningen använder han inte häst uten traktor. Det räcker med lite foton tycker vi.
Kram Birgitta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Godmorgon Zara.
Jag zoomade in taket på kyrkan, kändes som jag befann mig mitt i DaVinci-koden. Ett väldigt fint tak, men jag har inte luskat ut vad du såg....
Jättefina foton från kyrkan, synd att dom inte hade märkt ut vem som var konstnärer till verken. Det var en bra resa ni gjorde, många fina upplevelser.
Sommar karm till dig Zara
AnnaMaria

Katta sa...

Står alltså det SEB-huset i S-holmsområdet? Jag har då aldrig sett det. Vilken vacker gammal säng som står där i hörnan.Och den kyrkan ser helt fantastisk ut.Ska kolla kyrktaket från Hitta nu och se om jag ser nåt. Kram Katta

Katta sa...

Var det korset du menade?

Snäckskalsdalen. sa...

Vilken resa du varit ute på! Och så visar du oss så många fina bilder.
Uppsala domkyrka vet jag inte om jag varit inne i, men den var hur som helst vacker och stooor.
Det där roliga kinahuset kan man ju undra vad det är.....det är väl konstigt, ibland bryr man sig inte om att ta reda på vad det är. Det liksom bara ÄR.
Din väninna har ett underbart hem!
Kina Slott och Drottningholm är väldigt vackert och parken urtjusig.
Men hemma bäst, eller hur?
Får vi se din krona tro? Jag har ju en liten svaghet för kristaller och vackra ljuskronor, om du minns.
Ha det riktigt gott och skönt att förkylningen gett med sig.
Kramar Agneta

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Va festligt med er resa och besöket på Drottningholm just den dagen! Förstår att det var folktomt!
jag har varit där och det var kul att se dina kort. Fiket var jättemysigt och kommer ihåg ekarna och mina barn när de gömde sig i stammarna. Härliga minnen!
Förstår att du blev skraj när du gick för nära vakten......inte lätt att veta för oss norrlänningar.
Idag har jag varit på utflykt till en pellisodlare och till veckan vill jag planera in ett besök hos dig. Ringer! Jag kan berätta mer om henne när jag kommer. Bor i min stuga emellanåt och på ön däremellan och i stan, nog så jäktigt kan tyckas. Gillar inte detta så där, tröttar en aning.
Ha en bra helg och vi hörs!
Kram
Carin

Lantliv sa...

Nu har jag läst ikapp Er resa.....hinner inte runt nu i sommarvärmen!!!! Så Ni höll till på Drottningholm på bröllopet......jag satt klistrad vid tv:n! Hade gärna varit i Sthlm och njutit av atmosfären. Uppsala Domkyrka har jag inte varit vid....ser magnifik ut!!Kan tänka mig att naturen ter sig så annorlunda när Ni reser så långt! Häftigt land vi lever i!!! Har Ni också tropisk värme där uppe?
kramis Anne-Lee

Lantliv sa...

Nu har jag läst ikapp Er resa.....hinner inte runt nu i sommarvärmen!!!! Så Ni höll till på Drottningholm på bröllopet......jag satt klistrad vid tv:n! Hade gärna varit i Sthlm och njutit av atmosfären. Uppsala Domkyrka har jag inte varit vid....ser magnifik ut!!Kan tänka mig att naturen ter sig så annorlunda när Ni reser så långt! Häftigt land vi lever i!!! Har Ni också tropisk värme där uppe?
kramis Anne-Lee

Lantliv sa...

Nu har jag läst ikapp Er resa.....hinner inte runt nu i sommarvärmen!!!! Så Ni höll till på Drottningholm på bröllopet......jag satt klistrad vid tv:n! Hade gärna varit i Sthlm och njutit av atmosfären. Uppsala Domkyrka har jag inte varit vid....ser magnifik ut!!Kan tänka mig att naturen ter sig så annorlunda när Ni reser så långt! Häftigt land vi lever i!!! Har Ni också tropisk värme där uppe?
kramis Anne-Lee