söndag 6 september 2009

Stockrosor, bröllopsdag ljusglimt och natur.

Mina stockrosor är så fina,här är en röd.

Min man och jag firar 26 års bröllopsdag, med en enkel middag.



Måste fota en solglimt som letat sig in i mitt kök och gett mig ett ljusskådespel,kanske inte städat på skåpet, men det bjuder jag på, för solglimten är så häftig.

Tänk så många olika färger jag fick av stockrosor, från min fröpåse, jag blev glad när jag såg en gul slå ut, det var min första gula.

En dag när vi var ut med båten så var det vackra strålar över sjön.

En annan dag for vi till en fors, som är ett biflöde till vår älv, så här såg det ut där.

Den här bilden ovan är en bäck till biflödet, som vi gjorde upp eld, med kärugadd(stubbar som finns i vår skog, med mycket kära i, brinner bra)och kokade kaffe vid.
Fyra elementen, jord eld,luft och vatten, det var så fint där.

I går kväll fiskade vi på sjön i sena kvällen och viket skådespel vi fick se där,en stark regnbågsstump och en vacker solnedgång, och motsvarande sida av sjön, blev det aprikosaoranga moln, en helt fantastisk kväll.



Allting i vår natur är nära oss och nästan helt ensamma är vi och då upplever man naturen på ett nära sätt.
Ha en bra vecka mina kära vänner.
Zara

11 kommentarer:

Vit som snö sa...

Alltid- de vackraste bilder!
Naturen där du bor måste vara magisk!
Stockrosor är ljuvliga! Jag hade mörka, nästan svarta ifjol men i år inga alls. Höll blommängden på en rimlig nivå eftersom vi varit borta så mycket o stackars mamma skulle skonas från alltför mycket vattning. Någon sommar ska jag strunta i semstertripp och frossa i blommor!
Ha en fin vecka! Kram Cilla

Lotta-livets väv sa...

Ja du bor allt i ett paradis! Jag riktigt känner tystnaden...endast naturens egna ljud....hur det sprakar från brasan...och hur det känns ända in i märgen av ett mäktigt skådespel i natüren!
Grattis på bröllopsdagen! På tu man hand!!!!!!
Hoppas på stockrosor nästa sommar. Har satt frön i år.....köpt planta i Skåne och tänker så nya frön till våren. Garderad!!!! hihi!
Kramar till dig goa Zara....ser alltid fram emot dina inlägg!
/Lotta

Birgitta sa...

Hej kära Zara! Ser alltid fram emot dina trevliga inlägg. Vilken underbar natur du har omkring dej och jag förstår att du verkligen njuter av den. Helt otroliga bilder från solnedgången och så kokar ni kaffe över öppen eld. Jag får också säga grattis på bröllopsdagen som ni firade på tu man hand. Dina stockrosor är så fina. Hos oss har vi inget fint väder. Vi har ju fått massor av regn och trodde det skulle bli vackert nu, men nog har det kommit regndroppar idag också och luften har blivit mycket kyligare.
Nu önskar jag dej en riktigt trevlig och mysig vecka.
Många kramisar till dej Zara från Birgitta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej Zara, grattis på bröllopsdagen ( lite försent) Det ser mysigt ut med tända ljus och vin. Härliga naturbilder bjuder du på också. Det ni eldar med tror jag vi kallar töre, brinner väldigt lätt och bra. Bra att du varvar husrenovering med naturupplevelser.
Ha det gott vännen
Goa kramen till dig
AnnaMaria

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Ja, visst är det härligt att leva nära naturen! Här lever du verkligen nära! Stockrosor har jag aldrig provat, kanske nästa år!
Ha det så bra!
Carin

Monica sa...

Tusen tack för din rara kommentar till min amatörmässiga blogg. När jag tittade in på din proffsiga blogg förstod jag inte hur du orkade läsa min...
Tyvärr kan jag inte upplysa dig om den blå blomman på min terrass, det var ett (mycket lyckat) impulsköp!
För övrigt kan jag berätta, att min pappa, som ursprungligen byggt det här huset och gjort den fina terrassen, kom från Råneå i Norrbotten. I somras besökte jag och min syster (med män) Norrland för första gången, och jag blev stormförtjust i ert vackra landskap!!!
Varma hälsningar från sydligaste Skåne!

n o r d i n g å r d e n sa...

Åh såna vackra bilder fr sjön! Är det inte ljuvligt, den bästa platsen man kan var på. Intill vatten.

Grattis i efterskott då, vilken god middag det såg ut att vara!!!!

Vilka vackra kaffekoppar du hade på brickan i inlägget under!

Tack för långa fina kommentarer!

Lotta-livets väv sa...

Hej Zara!
Dina kommentarer i min blogg har ett särskilt värde! Du vet att jag uppskattar ditt engagemang i naturen... din konstnärlighet och din vänlighet mot andra människor!

*fniss* att jag fick lappsjuka en termin i Umeå...kanske berodde på att killen bodde 18 timmar med tåg från mig(!?)
Det norra mörkret skrämmer mig dock, lite....jag har stort ljusbehov och att leva med tända lampor under så stor del av året som du gör...hm, hm!
Idag tror jag att jag skulle uppskatta tystnaden och närheten till naturen, man växer, utvecklas hela tiden!
Tusen Tack för din, som alltid goa, välformulerade och äkta kommentar hos mig! Känner i mitt hjärta att du är äkta och att du inte skriver snällt bara för att det ser snyggt ut! Ibland kan man läsa lite mellan raderna och då tänker jag bara
-Jaha, så kan man skriva!!!!!
dina kommentarer har som sagt en särskild plats i mitt hjärta, just pga av att de känns så äkta!
Njut av ditt paradis, i norra Sverige!....idag kanske jag inte skulle få "lappsjuka"
Många, goa kramar till dig! Goa, goa Zara!
/Lotta

Monica sa...

Tack, jo jag kan läsa din nya kommentar på mitt inlägg "Altanrabatten". Konstigt att du inte kan se den!? Har så vitt jag vet, inga restriktioner... Men jag är dålig på datorer, så vem vet?
Jag är i alla fall jätteglad för dina kommentarer och det är sååå roligt att ha fått kontakt med någon från min pappas hemtrakter! Kram!

Lotta-livets väv sa...

Ett litet snabbt svar.....ska utnyttja den härliga dagen med ljus(!!!!!), solsken (!!!) och värme!!!!!
Snö som är vit och som faller stilla och mjukt! gillar jag också...men jag är en fegis på skidor, helt bakfram gillar jag uppförsbackar...nerförsbackar kan gå för fort för mig!!!!! Snö, blå himmel och inget som hindrar utsikten, gillar jag också...men snö som är som tusen-nålar, iskyla och snöblask gillar jag inte..... Vi är nog lite lika, du och jag, tror jag. (Utom detta med skidor, för du svischar väl runt som en gepard på dina skidor!)
Gnällbälte???? Jag är född i Närke och det är den del av Sverige, som lite småelakt brukar kallas för gnällbältet....dialekten är så gnällig....Våra goda vänner som förärade oss en skylt som sitter på vårt hus beskriver mig som "iförd gnällbälte"...
Du kan kolla skylten på min blogg,
http://livetsvav.blogspot.com/2009/06/fornlamning.html
Många kramar
Nu väntar snart grönsaksoppa, på skördade grönsaker, lingonbaguetter och äppelkaka med vispad grädde till efterrätt!
Kramis
/LOtta
ps. Mannen var/är med i en, på sin tid ganska känd grupp, som heter Pastellerna....därav det pastelliga inslaget i skylten ds

Monica sa...

Hej
Ville bara se om det funkar bättre såhär