onsdag 26 augusti 2009

Livets innehåll, just nu.


Än finns det snälla människor. Jag och mannen var till ett äldre par som har sålt sin gård och skulle flytta till stan, hon visade mig sin bagarstuga där hade hon, saker, dessa koppar visade hon, jag sa, -Vad söta koppar,-Vill du ha dem sa hon,-Jo sa jag, jag fick kopparna och en handmålad bricka från, 40-talet.
Måste bara skriva det , för i dag så brukar man inte få något gratis, och de var så varma och snälla människor, så roligt att få vara med om.

För några år sen hittade jag ett gammalt fönster under magasinet, jag tog några brädor och spikade i hop till ett skåp, sen satte jag hyllor.
Sen sågade jag ut ett krön och så tog jag yxan och högg till en knopp, sen täljde jag en liten låsanordning.
Från början var skåpet naturellt, grånade brädor och brungrått fönster.
Jag hade en cissus som slingrade omkring i det, sen behövdes ombyte så jag målade det vitt för några år sen, men skåpet var faktiskt bättre förut.
Nu så har jag koppar i det, men det är inte så praktiskt till det, så jag vet ej vad jag ska göra med det riktigt, förslag mottages. Det fanns inget glas i fönstret så det är öppet.

Saker som från början har en tänkt plats tenderar att bara hamna hur som helst hos mig, men jag har köpt en vintageblus som skymtas i vänster hörn, för en billig penning på rea.

Stockrosorna blommar nu hos mig.

Dockkragarna är söta.

Allting får blomma som de har lust,kanske inte så välskött, men jag odlar alla blommor själv.

Sist men inte minst, brumelibrum en björn lufsar där. Björnfrossa råder i norr.
Min make var på sjöfågeljakt, och då fotade han björnspår, folk ser ofta björn, även maken.
Och björnar rotar i soptunnor, det börjar bli kusligt, men man måste ju ändå gå i skog och mark.
I natt gör jag inlägg , nästa gång surfar jag runt hos er.
Kram Zara

15 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Men visst finns det snälla människor, och där mötte du en. Jättesöta koppar och bricka. Och gud va du är händig, inget stoppar dig, inte ens en yxa! Skåpet är jättecharmigt. Du skulle kunna sätta hönsnät i dörrarna, då blir det som ett stort flugskåp. Bra ställe för just koppar, som du redan har. Det var kul och se björnspåret, vet att dom är i Dalarna och säkert här också. Hoppas jag slipper springa på någon. Det (och så orm) är det djur jag är mest rädd för. Ha det gott nu Zara-vännen.
Goa kramen
AnnaMaria

Lotta-livets väv sa...

Ja, det finns snälla människor. Har du tänkt på att du kanske varit en väldig go, snäll och rar vän till dessa båda som gjorde att de ville dela med sig till dig? Jag tror bestämt att du fick skörda något du sått alldeles själv *blink*
Skåpet är snyggt och jag går på AnnaMarias linje. Lite hönsnät och fortsatt förvaring av koppar!

Björn. Jag har tänkt flera gånger att jag skulle fråga dig om just björn......Det är nog kusligt att ha dom inpå knutarna. Det säjs ju att björn finns i värmlandsskogarna också, fast inga spår i den lilla skog som jag brukar promenera i.

Lotta-livets väv sa...

oooops....ibland klickar man iväg sin kommentar lite för fort!
Ha en skön helg!
Kram till dig goa Zara!
/Lotta

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Du är säkert omtyckt, därför gåvor.
Otäckt med dessa björnar. Känns lite jobbigt eftersom jag gillar att vara ute i skog och mark.
Ha en bra helg önskar jag dig.
Carin

Birgitta sa...

Hej Zara! Du förstår väl att du också är omtyckt av dina f d grannar. Du är själv en väldigt go' och omtänksam person och då får du igen också. Vilket härligt skåp du tillverkat och jag håller med AnnaMaria och Lotta.
Visst är det otäckt med björn och det finns här också, kanske inte så långt borta. Däremot tassar vargen omkring utanför och han är så lömsk. Ha dödat över 20 får för närmaste grannen och i helgen tog han hennes avelsbagge som var guld värd. Så då förstår du säkert att vi är rädda att han ska ta vara små fina kalvar eller något av de större djuren.
Nu önskar jag dej en riktigt god avslutning på veckan.
Många kramisar till go'a Zara från Birgitta

ELIN´S SHABBY ROMANTIC sa...

Hallå vad kul att du kikade in hos mig! Alltid roligt med nya bloggisvänner och har lagt in dig i min lista så jag kan kika in! Tittade på dina bilder, mycket vackra av olika slag! Fastnade för bilden för din fina ljuskrona och sakerna runt om, som går i samma anda!

Ha en trevlig forts på fredagskvällen! Elin

Catherine sa...

Beautiful! I love the white cabinet with the beautiful tea cups inside~ the cabinet looks vintage, & home made~it's beautiful
I have a passion for & collect dishes, & tea cups, & have run out of room, I need a cabinet like yours! :) Also love the chandelier
And the gorgeous flowers, & is that
a bear track? I just had a visit from a black bear and her cub in my garden 2 days ago !
Lovely post~wishing you a wonderful
weekend!
Cat

Katta sa...

Vilken jättefin hylla du gjort av det gamla fönstret! Och vilka fina koppar och bricka du fick av det paret de kanske tyckte det var kul att de kom till nån som uppskattade dem.Björnfrossa råder det i min gamla hemby i jämtland med, en dag hade de haft nio stycken där.Ha en bra söndag, kram Katta

Lotta-livets väv sa...

Livet är ibland överfyllt av måsten. Tusen tack för att du tog dig tid att titta in hos mig och tusen tack för den varma kommentaren. Du är alltid så gullig Zara och jag tror att du är en oerhört varm människa, en människa som bryr sig både om personer och om naturen. Ditt engagemang i trädfrågan är ju svar nog på detta.
Visst kan man fundera på varför vår värld ser ut som den gör, det gör jag ofta. Vad är det som gått snett, när alla bara tänker på sig själva och på sitt eget välbefinnande. De sju "dödssynderna" känns verkligen som dödssynder. Att älska sig själv betyder inte att endast tillfredställa sina egna behov...fast jag tror att många gör den tolkningen.....men visst traskar det små änglar omkring på vår jord och jag tror att du är en av dom.
Kramar till dig goa Zara, du är en förebild för mig, med ditt mod och din övertygelse att kämpa för det du tror på!
/Lotta

rosenskära sa...

Hej du rara på morgonkvisten! Som alla övriga skriver här, som man sår får man skörda. Det viktigaste tycker jag är att man ger för att man vill, inte för att man förväntar sig att få något i gengäld.
Din byrå där (vilket vackert slitage!) med vacker burk och gamla tryck - känns lite fransk, lite bohemisk! Vilken känsla du har!
Skåpet hade jag hängt i badrummet, om det fungerar, och ställt ljuva kvinnliga ting i - nagellack, parfymer, vackra askar, en liten vas. Och finmaskigt flugnät eler hönsnät hade fungerat bra och blivit en billig lösning!

Stor kram från Södern!
Lena

Lotta-livets väv sa...

Hej igen!
Har allt funderat en hel del på ängeln och på tavlan och på fläcken.....du har satt fart på de små hjärncellerna i min skalle. Allra först fokuserade jag på just detta med den lilla fläcken....sedan kom jag på att det hela är nog större än så *fniss* Det allra mesta är ju underbart och fantastiskt och att vi kanske inte tar oss tid till att se det som är vackert och underbart utan bara fokuserar på det som är dåligt/fel/illa. Kanske är det så att det svarta i hörnet drar till sig mer svart??????
Kramar till dig!
/LOtta

Gnistrande snö sa...

Hej,
åh vad roligt det är att kika in här igen, hoppas du har haft en riktigt härlig sommar ser så ut av bilderna att döma.
Läste lite längre ned att du varit med om slåtter på riktigt som barn, vilken upplevelse det måste ha varit!
Fantastiska bilder från miljön runt sjön/älven, naturen påminner lite om trakter där jag brukar befinna mig ibland :-)

Ha det fint!

Kram
Katarina

Vit som snö sa...

Hej Zara!
Nu var det längesen vi hördes av!
Vilka söta människor du mötte där, kopparna och brickan var ljuvliga! Och visst är det härligt när folk kan ge utan att få!! Dom såg nog att sakerna skulle trivas hos dej!
Det är som jag sagt, du är såå händig! Vilket fint skåp! Jag tycker det är fint som det är men tycker du att det "dammar in" kan du ju sätta dit ett hönsnät med lite finare maskor eller ett vackert tyg...
Och du- akta dej för björnarna!!!! Det låter ju urläskigt!
Ha en mysig helg! Kram Cilla

Gnistrande snö sa...

Hej igen,

tack för din rara kommentar!
Ja, det känns roligt att få ha släkt i Italien, får tacka sambon för det :-)

Förstår att du blev glad för de fina kopparna och den söta brickan, kul med snälla människor.
Så spännande med björnspåren...

Till sist måste jag oxå bara säga att det där huset som du håller på att renovera, det verkar vara hur häftigt som helst, vilka vackra proportioner på fönstren och härliga gamla takbrädor, bra jobbat med taket!

Kram
Katarina

Vit som snö sa...

Hej Zara!
Du är välkommen i min tävling!
Kul att du gillar mina vassa alster!
Vad sorgligt att läsa om tjuven! Jaa, man skulle vilja veta vad som rör sej i tankarna på såna människor... Något får mej att tycka synd om såna mitt i allt, inte kan den som vuxit upp i ett kärleksfullt hem bli till en sån... så tänker jag. Måste vara någon som saknat de naturliga ramarna i livet o det tycker jag är sorgligt!
Vet du vad, ibland har jag ett sjätte sinne tror jag, inte så att jag anat det här men en del saker händer som jag pratat om före eller efter... Låter jag helt galen nu?! Tänker inte nämna saker såhär i en blogg men ibland blir det lite läskigt! Hoppas mitt omnämnande av skåpen var en slump!!!
Sköt om dej Zara! Kram Cilla