fredag 19 november 2010

Skogstur igen.

Ibland så åker vi till stugan fast det är vinter, då kan man stöta på timmerbilar. Kolla vad lite plats det är på vägen, vi är nästan i diket och väntar på att han ska passera.
Bilen tillhör en åkare från byn.
Sen sista biten är privat, då är det inga såna här stor bilar.
Vi kommer fram till stugan.
Vi gör upp eld och tänder ljus.
På tomten står en gigantisk gran. Jag kryper in under dess grenar fotar.
Det är ett jättestort utrymme under, man kan stå där som i en sal av gamla hängande grenar och titta ut.
Man kan skymta stugan där utanför i bakgrunden.
Granen var lika stor när min pappa var barn och han har varit död länge nu.Granen har överlevt många. Här i norr växer allting så sakta, så det är sällan man ser såna stora träd här.
Men det här är en gårdsgran från förr, undras om den överlever mig, hoppas det.

På vår skogstomt finns det också en gammal jordkällare, taket har rasat in sen länge, och vi har ingen ork att rusta den, så den får bara vara där, men gulligt ser det ut, man kan fantisera om att det bor nån liten tomte där.
Man kan känna tidens vingslag också.


Vi tar en lång skogspromenad, maken har två vapen på ryggen, det gäller att rusta sig väl, ha,ha.
Vi går genom igenvuxna ängar där man sen länge slutat slå, stora vackra träd växer där nu. Det är så fint i skog och mark..
Sen går vi tillbaka till stugan, Där väntar värme mat och blockljusen som brinner.
Halva fönstret är målat, jag hann inte måla hela gillar ändå det halvtskruttna liksom.
Det är ju ingen lyxstuga inga bekvämligheter alls, bara tak över huvudet, möjlighet till elda och inget vatten eller el. Men vatten finns i skogen i kallkällor.
Jag är nog så att jag gillar att ha det primitivt ibland, och lyxigt ibland.
I den primitiva tillvaron finns ett slags lugn som är svårt att finna någon annanstans.

Vi går in tänder alla långa ljusen eldar mer äter och bara är.
Men skogspromenaden var ändå vackrast av allt.
Kameran har fått kondens,på linsen, inte bra, men jag fotar ändå en bild av ljusen som jag tycker blir helt suverän.


Men det vill jag önska er alla en lugn fin helg, min goda underbara vänner.
Tack för att ni finns.
Kram Zara

21 kommentarer:

Huset vid ån sa...

Hej vännen!
Hoppas allt är bra med dig.
Vilken härlig stämning du har här på bloggen.
Dina bilder känns alltid magiska, jag älskar din bild med alla ljusen tända.....

Önskar dig en Trevlig o Skööön helg!

Kram Therese

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Otroligt vackert när snön sakta dalar ner över dina bilder, den sista på ljusen var häftig. Såna här fina dagar minns man länge, skönt att ni bägge tycker det är roligt och vara vid stugan och i skogen.
Önskar dig en fin helg
Varm kram
AnnaMaria

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Hej min vän! Den promenaden hade jag velat göra med Er! När ni kommer till oss kan vi gå ner i skogen mot Gäddvik-Sundet.....Hips, vips så ringer jag! Veckorna är helfulla med aktiviteter. Min kamera som jag köpt är en Nikon D5000 och objektiv 55-200 mm. MEN har inte fått hem kameran,väntetid. Men den som väntar på ngt gott....
Mitt lilla trolltyg kanske är på väg till Er stuga.....som jag har på min blogg?
Ha en skön helg. Imorgon lö åker vi till Jämtö småkyrka, ngt jubileum och Roffes mamma har ju varit en av dem som fått denna kyrka till stånd. Sö är det trav....och som du kanske sett är jag nu på väg till vinmaffian i Boden!
Kramen
Carin

Fågel Blå sa...

Åhh så vackert helt underbart magiskt!!!!!
Så fina bilder så stämningsfulla!
Så hoppas jag att ni får en fin och avkopplande helg!
Kram Kathrine

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilka härliga bilder och vilken förmån att få tillbringa mycket tid i skog och mark. Det är också väldigt skönt att ha det "primitivt" ibland. Jag upplever ett annat lugn när jag inte har en massa elektronik och tekniska prylar runt omkring mig. Att sitta i timmar och bara titta in i elden...ååå så rofyllt. Du frågade hur jag känner mig efter att jag lämnat blod och jag känner mig precis som vanligt. Första gången var jag givetvis väldigt nervös, dels trodde jag att det skulle ta lång tid och att jag skulle svimma efteråt. Men det tog ca 7 min och inte kände jag något heller. Lite mindre ork samma dag, man ska t.ex. inte träna samma dag som man lämnat blod. Jag har lite lågt HB så jag får en dos med järntabletter efteråt.

Din sista bild är helt underbar, jag tänker direkt på Lady & Lufsen när jag ser den, en förtrollad kväll helt enkelt.

Ha det så fint ikväll och i helgen!
Kram,
Regina

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla sa...

Magiska bilder, Zara!

...det kändes nästan som om jag var där i skogen...

Ha en underbar helg!

Kram från Australien♥

Birgitta sa...

Så fina bilder du fotat.
Kram Birgitta

Soltorpsgarden sa...

Åh så härliga bilder och så vinterfint, så sött liten stuga och den där granen otroligt! Men den sista bilden är väldigt stämningsfull och vacker! ha en fin helg och tack för kommentar hos mig, skönt att någon tror på mig!!! Prövade du Detox med mat eller pulver? Jag kör med matmetoden fast äter lite vad jag vill på helgerna annars blir det för tråkigt, idag har det blivit vanligt frukost med bröd ägg och kaffe fast magen knorrar som en galning nu....kram Vivi

Annika kafe´resor och Riga sa...

Hej, vilken ljuvlig blogg!! Jag hittade dig nu och följer dig redan. Här på västkusten har vi faktiskt fått snö inatt också. Inte i den mängden som ni har men det är lite vitt och fint. Ha det bra och vi hörs. Annika

Skogslyckan sa...

Hej goa Zara. Jag fylls av ett härligt rogivande lugn här inne hos dig. Man får riktigt lust att få gå med, och sitta och bara vara. Bilden med ljusen är magiskt vacker! Och sen har du julpyntat bloggen så fint. Misstänker att det är Agnes...har jag fel? Jag har också pyntat både blogg och shop idag. Ha nu en riktigt fin fortsättning på helgen!
Kram Pia

Märta sa...

Vilket lugn dina bilder förmedlar! Det är något vi stressade nutids människor behöver!
Önskar dig en skön söndag!
Kram! Märta

Unknown sa...

Set ser helt underbart ut, där i er eget lilla paradis. Och det är sant som du säger. Att ibland vill man ha det lite lyxigt men det primitiva är minst lika mysigt.
Underbara bilder.
Ha det bra!
Camilla

Anonym sa...

Vackert och mysigt, men bara på bild, hihi...
Hulda

Annika kafe´resor och Riga sa...

Hej igen, va kul att du gillade mina bilder och vill följa. Jag undrar bara varför din bild inte syns på min blogg, det är bara grått. Kanske du skall göra om det?? Annika

Lotta-livets väv sa...

Magiskt, ett enda ord för att sammanfatta din helt enorma bild. Jag stannade upp inför den, tog några djupa andetag och kände magin, den bara for genom hela mig. Ljus kan ge så himla många olika känslor och om man lyckas stilla sig, så kommer ron, den som man kan behöva då och då.

...men nej Zara jag har ingen ny kamera. Jag har kvar min gamla, det var bara det att jag tänkte försöka lära mig att fota. Jag har fotat så länge, men nu vill jag veta, lite mer. Att bli en duktig fotograf, skulle jag vilja bli, men jag klarar inte av att vara så fokuserad.....så jag lär väl fortsätta som en glad amatör, men en som vet lite mer.....*ler*
Imorgon ska jag låna en fotostudio (proffsutrustad) och jag tar med mig en väninna. Risken för asgarv är stor!!!!! men nu ska jag undersöka ljussättning!

Vad har du för glugg i vardagslag? Jag ska hköpa en ny, men jag velar och velar fram och tillbaka. Sonens 50 mm/f1.8 har jag lånat för att undersöka om det är ett sånt jag ska ha som mitt vardagsobjektiv. Har du nått råd?

Många kramar
/Lotta

Cajsas Faster sa...

Vilken vinter ni har! Så fina bilder du tagit.
Och så vackra ljuskronor du gör. De är ljuvliga...och det tillsammans med Andrea Boccelli som sjunger på din blogg...mmm. Här stannar jag ett tag!
Ha det bra, Kram Marie

Skogslyckan sa...

Svar: Jo Zara det ser ut att vara en judestjärna bakom klockan. Köpte den för en månad sen, för den gav mig en sån känsla av mystik. Man blir nyfiken på historien. Du skrattar säkert, men den känns på ett speciellt sätt när man håller i den som jag inte kan beskriva....
Kram Pia

Vita små hjärtan sa...

Hej Goa zara!
Så underbara bilder. Det är som en saga, att följa dig i dina berättelser!!!

Snäckskalsdalen. sa...

Er stuga i skogen är min absoluta dröm! Där är så fridfullt och vackert och med ljusen tända så blir det som en riktigt fin saga.
Den bilden med imma på kameran är ju en fullständig fullträff.

Och jag håller med, jag har ju högst upp på min önskelista ett litet (och jag menar verkligen litet) timmerhus i skogen och det skall vara primitivt, väldigt primitivt och så vill jag ibland ha möjligheten att åka till något bekvämt och lyxigt, men bara ett par dar nu och då! Precis så vill jag ha det i min dröm.

Underbart träd också. Det är väl det som kallas senvuxet norrländskt timmer när det tagits ner?

Och så har ni snö, jag blir våldsamt avundsjuk, vi har bara puder här. Än.

Vilken härlig bakgrund du har gjort på bloggen, jätteläcker!

Kram
Agneta

Lilla Rummet sa...

Hej vännen!
Så vackra vinterbilder, när snön sakta faller ner.
Härligt att kunna åka till stugan och bara få stressa ner och bara njuta av naturen. Ser mysigt ut med tända ljus.
Ha en fortsatt härlig dag och härligt veckorslut.
Kram Britt

ELIN´S SHABBY ROMANTIC sa...

Hej Zara,
hur mår du min goa vännina? Vad fint du har gjort här i din blogg! Romantiskt och mystik! Dina bilder får mig att leva in i skogens stämning, att det känns som man själv gick där och det knarrades under skorna varje gång det trampas i snön å hörs ljudligt i skogens tystnad. Samtidigt så får man se sig bland grenarna, fyllda av det vackra snön. Kanske finns det små troll där..? :)


Önskar dig det bästa första advent!
Bästa kramar Elin