onsdag 24 november 2010

Julmys, frost och Pumlor, kattbus, och domherre.

Det börjar klia i Julpyntådran. Ljus och små juligheter kommer smygande på en alltmer och mer.
På röda korset fick jag fynda, fyndiga små glasbollar i lådor.Pumlor, som vi kallar dem.det står till och med Pumlor på lådan om ni klickar på bilden, gamla charmiga för 10 kr hela lådan, kan det bli bättre.
Sen fann jag en låda som verkar vara från yngre datum med små klockor i, de kostade också 10 kr hela lådan.
De var så söta, med olika motiv. Jag hängde dem i ljuskronan.
 
Det ser ut som risgrynsgröt till tomten i en jättestor skål.
Vitt glitter som jag köpt, lade jag ner i skålen i väntan på att användas, 
solen kom in i en liten glimt, just på skålen så den lyser, 
så fint.
Tjuvstartat, hm..........jo jag gillar stjärnor. En av åtta stycken som jag redan hängt upp i mitt hus.
Jag har 8 julstjärnor.  Det här är en av de stora härliga stjärnorna.
Där hänger redan två vita i köket.En ljuskrona som jag gjort tidigare, med pärlor hänger också där.
Jag har mina röda stjärnor också, i ett annat fönster, de som familjen absolut ska ha.

I dag var det 18 grader kallt ute, i kväll 21 minus. På altanen hade bildats massor av fina iskristaller. farbror rimfrost måste ha varit där och andas en vacker tavla på glasen.
Fantastiskt!
Herr domherrarna plockade torkade bär i min buske ute i den kalla vinter, de var så söta, kolla här.
Se vad unnnnnnnnnnnnderbar han är.I sin vackra röda skrud.Det fanns flera stycken i min buske.

Inne blommar snart blåbärsljungen, små knoppar har bildas. Temperaturskillnaden inne och ute är i dag.40 grader.
Min nötta isblåkruka och min älskade snökristallflinga i turkos matchar varandra. Ännu finns det dagsljus kvar.

Eller snarare ljusblå, turkos. Jag hittade den härligt nötta krukan i stugan en gång.Kanske det stod en pelargon i den för läääääääääääääääänge sen.
Undertiden jag fotar busar Tusse som en galning. Han balanserar på soffan och leker med ett objektivlock, och ett objektiv.
Vad skurkrig han är.
Avslutar med ett fynd på en bordssopborste och skyffel från röda korset. Den ska sopas smulor med.
Som ni ser så har gröten nu kallnat. Nej men solglimten är borta.
Så går dagarna sin gilla gång här i kalla Norden.
Julmys och farbror frost. kallt ute och kattbus.
Livet går vidare. Snart kommer tomtis.
Många varma kramar till er alla.
Från er kompis Zara

19 kommentarer:

Maria sa...

Halloj!
Så mycket vackra bilder du bjuder på!!! :) Vad kul att du fyndade så fina julkulor eller som ni kallade det, pumlor!
De vita och turkosa krukorna med ljus i är helt underbara!!!

Hoppas att allt är väl med dig!
Ha det så gott!
KRAM♥

himlaverket sa...

Ja, nu lyckades jag komma fram...
vilka härliga bilder du bjuder på.
Älskar den slitna blå krukan,,,
så använd så nött å sååå vacker...
Leverans på väg ;)
stora kramar från Ullamaria

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Hej Zara! Vilken härlig bild av din domherre! Fotade du genom fönstret eller??Hur nära var du och hur stort objektiv. Tänk jag har köpt min kamera men ej fått den levererad. Nu börjar jag snart tjura till! Säkert 3 veckor sedan jag gjorde köpet och har betalt!
Jag vill också börja fota mina domherrar! Vi hörs!
Kramen
Carin

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilket underbart och poetiskt inlägg du har skrivit och de vackra bilderna visualiserar känslan.

Domherrar är så vackra, men jag blev lite besviken på dem en dag. När jag kom ut en morgon för att åka till arbetet var hela häcken fylld av de röda vackra fåglarna och jag stod där och bara njöt, vilken syn...sen öppnade de näbben...töt, töt, töt, töt...jamen varför kunde inte dessa vackra fåglar fått vackra sångröster också?

Så vackra gamla pumlor du fyndade.
Kram,
Regina

Maria sa...

Hej raraste du!
Vet inte var jag ska börja, men tack snälla du för att du tog dig tid att titta in hos mig!!! :) Du skriver så mycket snällt och jag blir så glad! Givetvis får du låna idéer från min sida.... för som du säkert förstår är ju inte alla mina egna. Jag lånar lite här och lite där och det är väl det som är lite av tanken, att man ska kunna inspireras av varandra och själv kunna bjuda på lite nytt, lite gammalt eller varför inte, lite lånat!
Själv blev jag så inspirerad när jag tittade in här igår, att jag omedelbums ville fixa till ett par vita och turkosa krukor med samma finas patinan som på dem du har… Jag verkligen superdupergillar dessa vackra ”ljusstakar”!!!!

Du har verkligen en vacker blogg, som både är unik och poetisk och väldigt trivsam att besöka! Här tycker jag om att titta in och jag hoppas att du förstår hur mycket jag inspireras av dina vackra bilder och det du skriver, fastän mina kommentarer kanske inte är så täta eller långa!

Må väl och var rädd om dig!
VINTERKRAMAR från mig!♥

Katta sa...

Mycket adventsfint du fixat Zara. Men jag måste säga att Tusse ändå är sötast av allt. Kram Katta

Skogslyckan sa...

Åh din vackra turkos patinerade och slitna kruka kommer jag och snor nån gång..skämt åsido, den är underbar. Vilken kavalkad av vackra bilder jag har scrollat upp och ner flera gånger. Tänk att frosten kan göra ett så vackert konstverk på ditt fönster! Jag har inte hunnit så långt med julpyntningen ännu, men på lördag hoppas jag få hålla på hela dagen... Ha en fin dag goa du!
Kram Pia

Snäckskalsdalen. sa...

Så många fina, stämningsfulla bilder! Jag njuter. Du är en så duktig fotograf, det blir så fint.
Kram Agneta

Lotta-livets väv sa...

Domherren. Jag säger bara domherre. Så underbart du fotat honom. Sitter han så nära dig, eller har du använt tele? Ska nog fördjupa mig lite mer i de siffror som du beskriver ditt objektiv med. Letar efter ett "vardags" som klarar mycket men som är ordenlitgt ljusstarkt. Gissar att du är nöjd med din nya kamera. Vassa grejer gör ett bättre jobb, helt klart.

Jag gillar ordet pumlor. Hos oss är det så tråkigt som julgranskulor. Fick tips om några på Rusta på en blogg jag besökte. Ska nog titta in där någon dag. Det är fördelen med att bo nära en stad.....men fördelarna med tystnaden är överlägsen. Tystnaden, den totala finns inte där jag bor. Den är en lyx få förunnade. Kan tänka mig att du är en av de lyckligt lottade vad det gäller det.
Kramar
/Lotta

Cajsas Faster sa...

Vilket fint inlägg. Och att ni har så kallt! Hua! Håll dig inne och pynta med dina vackra kulor och stjärnor och drick lite glögg kanske så håller du dig varm.
Kram Marie

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du har adventspyntat jättefint, kan tänka mig hur fint det lyser av 8 stjärnor. Och den turkosa krukan är så läcker, vilken tur och hitta den i stugan. Ska visst bli kallare här också, det är jag inte så jätteglad för. Men idag har vi haft sol och minus 5.
Kramar
AnnaMaria

Anonym sa...

Vilket mysigt inlägg med vackra bilder! Ja, jag la genast märke till den vackert slitna turkosa blomkrukan!! Helt ljuvlig!
Hulda

Vita små hjärtan sa...

Hej goa Zara!
Kissen är ju för söt, vad gulligt att han heter Tusse som den andra!
Å vilka fynd du har gjort med julgransprydnader!
Önskar dig och de dina en fin adventshelg.
Kram Agnetha

Mycket annat & lite betong sa...

Det är så vackert med vita stjärnor! Och vilka iskristaller du fotat!
Nu har vi minsann också fått vinter. Inte så kallt som ni har, men 9 grader kallt och blåsigt.

Vilken närbild på domherren. De finns hos oss också men jag har inte lyckats få någon bra bild.

Ha det bra!
Agneta

kullervilla sa...

Så mycket vackert du visar, kommer i riktig julstämning...
Tusse liten så söt...
kramiz//kullervilla

ELIN´S SHABBY ROMANTIC sa...

Vackra bilder! Tittar alltid så länge på varje och ser mig omkring all detaljer som du har i ditt hem å dess text du skriver. Verkligen myser när jag läser din blogg! Rimfrosten den ter så underbart på glaset, underbart att se. Det är verkligen så mysigt att tända alla ljusen och får upp en sådan stämning både hem och ute. Köpte hem min första julstjärna och det blidd så fint! Blir nog fler :)

Ha en underbar vecka min vän!
Många kramisar Elin.

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej Zara!
Vilken härlig kavalkad av vackra juliga bilder.Du är ju så duktig på att fånga det vackra.
Och en domherre har du lyckats fota också,jättefin.
Må så gott
Kram Anette

Vit som snö sa...

Så mycket fina saker du visar Zara. Härligt vintrig julig stämning! Vita adventsstjärnor är väldigt vackra. Jag har 3 stycken...skulle kunna ha fler;)
Önskar dej en fin adventstid!
Kram Cilla

Soltorpsgarden sa...

Hej Zara har du snöat in? Så fina bilder och vackra julkulor, jag gillar också stjärnor! Vilken fin bild du fick till på domherren! Ja det är mysigt nu är hela landet snötäckt, undrar om detta ska hålla i sig ända tills våren? Ha en fin helg nu kram kram Vivi