söndag 11 juli 2010

The little princess, min kristallkrona, och lite blomster.

Aldrig trodde jag det var så svårt att fota en kristallkrona, antingen blev prismorna genomskinliga eller också förvärngdes allt på nåt vis, men med blixt så gick det faktiskt bättre.
Min kristallkrona är shabby chick, precis som jag vill ha det, den är gammal, tror ca 1930-40-tal skulle jag tro.
Eftersom det finns el i den.
Den har nog varit guldförgyld, men är putsad rätt så mycket så den är lite avskavd, jag gillar det.

Det finns ju många nya kronor men jag tycker bäst om de här gamla och dessutom den här typen av prismor som är platta och stora.
Handblåst med en bubbla i och sen slipad, förmodligen är prismorna slipade för hand de med, kolla glaset som har lite mer liv än nytt glas..
Men varför köpte jag inte en här uppe, jo det ska ni få veta.
Urvalet är väldigt litet, det finns nästan inga, och de som finns har överpriser, där nere finns hur många som helst, och mycket att välja på.
Man sitter och tittar på blocket och på Tradera och så finns ingenting här i Norr, vad kan man göra, som jag kanske.
Men sen så visste jag inte riktigt hur den såg ut, exakt, för bilder säger inte så mycket.
Jag kan säga att jag gillade den när jag fick se den och att jag är nöjd.



Ett hjärta av gissa vad..........................en blomma som jag inte gillade förr, men har börjat gilla den, mer och mer, för den går att torka också.
Rölleka, jo den är ganska söt i närbild.
Här hänger den på min dubbeldörr som står på altanen. Jag ska torka den så får vi se hur det fungerar med Rölleka, om det krymper mycket.
Med det vill jag önska er alla en hjärtanskrans full med blommor och en fin sommar, jag kommer att slå ner lite på bloggningen, ett tag, men ska ändå försöka hinna in och hälsa på er då och då.
Vi ses snart igen, hoppas att ni min vänner verkligen får en underbar sommar.
Många kramar. från mig till er.
Zara

20 kommentarer:

Märta sa...

Vilken härlig resa ni har gjort. Jätte roligt att få läsa din reseskildring! Har suttit en god stund framför datorn och läst nu på morgonen.
Hjärtat av rölleka är ju så fin!
Ha det så gott!
Kram! Märta

Skogslyckan sa...

Men du nu är jag helt tagen över ditt hjärta, jisses så fint det blev med Röllekan! Jag gillar inte heller den men ihopsatt i en krans var det ju underbart. Hm nu vill jag också prova, men när skall jag hinna....jag får ta mig tid.
Vacker var den din krona också, och jag är den evigt tacksam eftersom den gjorde att jag fick le och njuta åt din reseberättelse. Titta gärna efter fler du:)
Massa kramar från Pia till dig min goa bloggvän!

Snäckskalsdalen. sa...

Varför ska du blogga mindre - nääääj, det gillar jag inte.........

Kristallen var verkligen fin! En som du säger riktig liten prinsessa.

Men vad är det för en ljuvlig tavla man skymtar i bakgrunden? Ser fantastisk ut.

Rölleka hjärtat var en sån där riktig fullträff, vilken bra idé och så fint det blev! Verkligen.

Ha det nu så gott och storkramar från
Agneta

Monica sa...

Kul, när jag läste Agnetas kommentar, upptäckte jag, att det var precis det jag hade tänkt skriva, när jag läste ditt inlägg och såg dina fina bilder...
Alltså: The little Princess är verkligen ett passande namn på ditt nyförvärv! Precis som en prinsessa i galaklädsel ser den ut!
Och jag undrar också över tavlan man ser skymta bakom kronan: Är det ett verk av damen själv, eller? Ser så sommarfräsch ut!
Sen tittade jag på den vackra duken som din fina krans ligger på. Har du sytt den själv? Verkar vara ett enormt arbete!
Nu får du ha en riktigt skön dag och hoppas, att du slipper få det lika varmt som vi har här nere!
Kramar, Monica

Katta sa...

Hej Sara! Vilken underbar ljuskrona du köpte! Visst är de helt klart vackrare när de är lite gamla med. Och din röllekakrans är ju tokfin, Rölleka är ju en sån svårplockad blomma som man för det mesta undviker men när jag ser vad fint du gjort med den måste jag bara pröva med nån gång när jag är i norr. Vad roligt att ni bodde på Knaust, den trappan där är ju så fantastisk, gillar bilden på dej med armarna rakt ut,dansar du eller?Ha nu en jätteskön sommar, kram Katta

Snäckskalsdalen. sa...

Hej igen Zara och tack för alla vänliga ord du skrivit på min blogg. Jag blir så glad ska du veta!
Nu har jag mätt, mitt myggnät är 180 cm i daimeter i den där ringen som sprider ut det. Jag köpte det på IKEA förra året.
Kramar
Agneta

Unknown sa...

Så det var därför ni skulle ut och resa, för att hämta hem denna skönhet. För hon var verkligen vacker.
Man smälter nästan bort här i värmen så det blir korta stunder vid datorn just nu.
Röllekskransen passade ju perfekt vid dubbeldörrarna.
Ha det fortsatt jättehärligt!!
Camilla

Unknown sa...

Så det var därför ni skulle ut och resa, för att hämta hem denna skönhet. För hon var verkligen vacker.
Man smälter nästan bort här i värmen så det blir korta stunder vid datorn just nu.
Röllekskransen passade ju perfekt vid dubbeldörrarna.
Ha det fortsatt jättehärligt!!
Camilla

Inka sa...

Hej, Zara!

Vilken underbar och intressant blogg du har. Dig kommer jag adda genast.
Bara äääälskaaaar din kristallkrona. Jag gillar också de gamla hederliga.
Vilken fin hjärtekrans du gjort. En dum fråga, från en utan gröna fingrar...Är Rölleka samma sak som hundkex? Dum fråga?

Ha det gott


Kram Inka

Birgitta sa...

Trevligt att få se vad din långa resa gick ut på. Vad fin din kristallkrona är och hjärtat av blommor. Vad du kan. Det bor en konstnärssjäl i dej.
Ha det gott.
Krm Birgitta

Snäckskalsdalen. sa...

Du har alltså målat tavlan.....den ser ut som en sån där vill-jag-ha-tavla...helt underbar.....finns det ett litet hopp om att man kanske kan få se den lite mer.....?Bara en försynt liten undran!
Jättekramar från
Agneta

Fågel Blå sa...

Hejsan!
Vilken underbar kristallkrona!
Så fina prismor!!!
Ja det är fint med en gammal tycker jag också!
Och din krans är bara så ljuvlig!
Helt underbar!!!!!'
Hoppas du får en fin Kväll!

Kram Kathrine

HÖNSHUSET sa...

Hej hej!!

Sååå, fin ljuskrona!!!!!

O vilket vackert hjärta du bundit av rölleka - jag e övertygad om att hjärtat kommer att vara lika fin som torkad!!

Ha det bra!!

Kram gunilla

Birgitta sa...

Hej igen! Regn har vi allt fått. Det kom 33 mm i natt då vi hade världens åskoväder. Det värsta jag varit med om. Det blixtrade och mullrade i ett och var ljust som på dagen. Blåste gjorde det också. Höll på 1-2 timmar. Och small riktigt gjorde det också. Tänk dej då att jag är åskrädd också, då känns det fruktansvärt.
Ha det gott.
Kram Birgitta

Unknown sa...

Hej Zara
Tiden räcker inte till, jag jobbar, har trädgård, har barnbarn och gör smycken, du förstår att dygnets timmar är alldeles för få.

Vilken resa ni har gjort, och vilka fina bilder.
Jag är själv ute efter en lampa med liknande prismor, vi får se vad som dyker upp på vår resa neröver landet.

Önskar dej vara sköna dagar
Kram
/Maggan

Anonym sa...

Hej Vännen!!
Jag blev alldeles lyrisk över ditt hjärta!!! Älskar bilden där den hänger i spetsbandet på handtaget... Du har en underbar smak!

Jag skickar dig ett vanligt mail om en stund så kan jag berätta mer var för jag inte kunnat höra av mig!

Många Kramar!!
Iréne / Heaven and earth/

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken pampig kristallkrona! Jag håller med dig, de gamla med gammaldags prismor är vackrast. Jag har en kristallkrona som är lite ovanlig, men som jag tycker är underbar, kanske visar jag den på bloggen någon dag.

Hjärtat i Rölleka är såå romantiskt. Du har lyckats göra något fantastiskt vackert av denna ganska anspråkslösa blomma. Och med spetsbandet och mot de vackert slitna dörrarna...me like=)

Vilken långresa ni gjort och det passade väl bra att korten i kameran var slut när resan var slut.

Ha det så fint nu hemmavid!!
Kram,
Regina

Anonym sa...

Vilken berättelse! Och vilken resa! För att hämta hem en krona. Så sött!
Haha, jag skrattar lite när du skriver att du blir åksjuk, även när du kör, för det är samma här! Lustigt, jag har lärt mig att det ska inte kunna bli...
Och vad kul att ha så högt till taket att man kan ha en kristallkrona. Vi gav bort våran, har ju typ 2 meter i takhöjd...
Hulda

Katta sa...

Tack för din kommentar om stolarna. Du skulle bara se vilka fina och antika saker och möbler folk slänger här man blir chockad. Som tur är har vi ett bra återvinningsrum i vår förening och vi är några eldsjälar som räddar pärlor där hela tiden. Kram Katta

Hanna sa...

Fint blomster hjärta.
kram
Hanna