måndag 25 januari 2010

Skidtur.


Äntligen en skidtur.
De vänstra är min turskidor, de högra är maken han susar fram som ett spjut på sina skaitingskidor, jag lugnt.



Åker ner på isen.
Mörkret börjar falla, men nu har jag bestämt mig för årets första tur.
Vi åker som bekant mest efter julen, och i huvudsak efter januari.
Vi har ju inga elljusspår i vår by, utan får åka vilt.
I dag skulle jag åka ånyest, ja det vet ni inte vad det betyder, men det betyder,att man åker utanför spåret, över nysnön.
Men det finns ingen skare nu så skidorna bär inte.
Inte en enda människa.
Jag är helt ensam, så skönt, man känner friden, helt ensam, helt underbart.
Inte ens ett endaste spår.
Jo renar & älgar har sprungit över isen, och rävar.
Det låter kanske konstigt, att det är skönt i skumrasket och ensam på en sjö utan en enda kotte, i närheten, men vet ni den känslan är härlig.
Utsikten åt andra hållet.

En av våra berg som omger sjön.



Som sagt det är mera ett plumsa med skidor tur eftersom skidorna försvinner.
Jag åker inte så långt, eftersom det börjat mörkna, men kul var det.
Det enda som lämnas kvar efter mig är skidspåret, när jag åker hem.
över isen.
 




Där uppe bor jag.


På väg hem så inser jag att båten aldrig blev upptagen högre upp på land, så till våren kanske vi ingen båt har, för vi har ju vårfloden här varje vår.
Men sånt är livet.
Nästa tur ska jag åka när det är ljust ute.

Jag måste tilllägga att våra isar är ca 60-70 cm tjocka, så ni alla förstår att vi lugnt kan åka skidor över dem.
Några har funderat på det ni är så gulliga.

17 kommentarer:

Unknown sa...

Godmorgon
Det låter härligt, allt du gjorde på din skidtur. Du berättar så fint om din ensamma tur med skidor, och förväntade mej att läsa, att du även gjorde en snöängel?

Ha det gott
Kramar
/Maggan

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Godmorgon Zara. Så fina foton från din skidtur. Det blir så fint när din blogg-snö faller över korten. Det måste ha varit tungt att åka, du får be en granne ploga upp ett spår till dig. Då åker du förbi maken..hihi Jag åker inte skidor, varken på längden eller i backen. Men jag kanske skulle hämta mina skidor, dom står hos min mamma. Enligt tidningar och Tv ska det komma en massa snö snart, hoppas inte det blir allt för mycket nu. Snöskor skulle jag vilja ha, det skulle passa mig och knalla runt på.
Ha en fin dag vännen.
Värmlandskramen
AnnaMaria

annika sa...

Åhh vilken underbar natur du kan åka skidor i. Bara du och skidspåret! Måste vara härligt att glida fram på skaren sen i dagsljuset.
Ha en bra dag /annika

Monica sa...

Hej kära vän! Åh, så fint ni bor, omgivna av berg och sjö! Jag gillar mest den bilden med dina skid- och stavspår. Jag förmodar att isen på sjön är så tjock, att det inte är någon risk att falla igenom?
Här var det 10.7 minusgrader i morse och de säger, att det ska bli snökaos på onsdag! Vilken vinter!
Ska bli så kul om du vill visa hur det ser ut där ni bor när snön är borta - men det dröjer väl?
Varma kramar, Monica

lottens vita och gröna sa...

hej going där! måste vara en heeeeeelt otolig känla, ensam där på skidor jisses så mäktigt!!!ha mobil på dig bara!
du bor verkligen sååå fint, ta hand om dig, varmkram lotten

Lilla Rummet sa...

Hej Zara!Vad roligt att du ville vara med i min utlottning, önskar dig lycka till.
Vad härliga skidturs foton du tagit. Ser så frestande ut att man skulle vilja åka med. Har ännu inte åkt skidor i år, men jag har inte så vackert som du har på min skidtur, får njuta av dina härliga bilder från den naturfotograf som du är.
Skall i morgon bli oväder igen med snö, så då får man väl se hur mycket mer som kommer ner.
Ha en skön vecka vännen.
Kramiz Britt

Lotta-livets väv sa...

Ensam på sjön i skymningen.....hm, hm. Jag kan förstå känslan, för just ensamheten och bara naturen är stort...men jag hade nog tyckt att det var lite skrajsigt också! Jag gillar ju ljuset och jag behöver få se!
Vad intressant du skrev i min blogg. Uppe hos dig säjer man inte du till personer som man inte känner! Värmland är ju ett landskap....som långt, långt före du-reformen sa du till alla och envar.
Det säjs att en värmlänning som hade fått veta att man får absolut inte säja du till kungen! när kungen skulle komma på besök....Han fixade inte det utan sa:
Jo, du kongen.....
Tänk att det kan vara så.....
Jag som fnittrade så gott över överskriften
Är ni en välklädd tonåring!
Kram, kram
/Lotta

Kajsa sa...

Vita Zara ute i det vita!
Önskar så ofta när det är snö att ingen ska gå i den utan låta den ligga ifred...det är så vackert, men vackert är också ett djurspår eller ett skidspår i snön!
Har inte åkt skidor sedan jag flyttade till västkusten.
Hemma i Jämtland åkte jag ofta och gärna.
Nu skulle jag kunna åka för här är vinter.......men får då köpa skidor:)!
Det var skönt och följa med dej på skidturen!

Kramar Kajsa

Birgitta sa...

Hej goaste vännen! Roligt att få följa med på din lilla skidtur. Jag har inte stått på skidor sedan tonåren och nu vill jag inte ge mej på det igen. Här ska det visst bli snökaos i morron. Så nu blir det innedagar och jag kommer bara att gå till vävstugan.
Ha det så gott.
Kramisar Birgitta

Monica sa...

Hej igen!
Måste bara tacka för din långa och rara kommentar till mitt inlägg "Fruset hav"!
Ja, nästa gång ni kommer ner till oss, kan ni väl ta med litet av de underbara blomsterängar vi såg, när vi var uppe i Norrbotten i somras! Kring Meldersteins herrgård var det fantastiskt vackert!
Jag kan inte heller komma på vilken kung det var, som gick över det frusna Öresund.
Men snart kan Carl XVI Gustav göra det!
Ja, jag märker, när jag skriver om våra resor (jag har många kvar...), hur mycket vi har fått se! Det är som att uppleva det en gång till.
Betryggande att höra om istjockleken på er sjö...
Kram igen, Monica

Vita små hjärtan sa...

Hej Zara!
Vad mysigt, åka alldeles ensam..
Rogivande. Så vacker natur du har runt dig!
Ditt hus ligger så vackert där.
Önskar dig en mysig dag!
Kram Agnetha

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Du hann före med dina skidor. Jag tar nog fram mina till helgen.
Vi har gått i spåren över isen till stugan. Ja visst har vi det bra här uppe men våra bloggvänner verkar ju också ha bra miljö att vistas i men vår är kanske lite vildare....ja, inte vet jag. Man har ju noll koll på det.
Idag har jag gått en prommis i yrvädret, skönt när man kan dra ner mössan.
Men isarna var inte så bra vid jul-min sambos lilla traktor gick genom isen och superpuman fick bärga, otäckt då det dessutom hände på natten då en is skulle vara klart snabbt. En annan bekants skoter gick ner sig också på havsisen så den ligger där nere nu.....
Men nu är det nog säkert!
Ha det!
Carin

Unknown sa...

Oj, vad mycket vinter ni har. Det där skidspåret ser ut att ge rejält med motion. Tungt, tungt, men härligt och fritt.
Gillade en bild i ett tidigare inlägg, jag tror att det var på din veranda. Härliga gamla fina saker.
Skida lugn.
//Camilla

Märta sa...

Vilken underbar vinter vi har i år. Vi brukar ju för det mesta ha lite vinter o sedan slask. I år har snön legat på småländska höglandet sen lucia. Alla jublar inte här nere men jag gör det. Låter härligt att skida över isen så där.
Ha det gott! Kram!
Märta

ELIN´S SHABBY ROMANTIC sa...

Hej Zara,
jag förstår att du blir lite förvirrad med alla dessa vovvisar jag har omkring mig :) Valparna bor hos min vännina, så jag har varit där en hel del och hjälpt till! Men så har en annan vän gått och skaffat sig en liten tös och var bortrest via jobbet och då fick hon komma hem till mig. Älskar djur och ställer gärna upp på mina vänners goa medlemmar i familjen. Den kärleken som man får är verkligen den sanna och väldigt stor glädje :) Tro mig jag har skrattat en hel åt den där lilla tösen.

Frappe, är nog svårt att få tag på, kanske på nån kaffebutik. Den är verkligen go och svalkande gott i värmen.

Vilka mysiga bilder du visar hos dig, så mycket snö så mycket vackert och häftigt att ni åker skidor. Idag har vi haft snöstorm, så det blidde och vara inomhus o kurat ihop sig som en katt :)

Ha en mysig helg med familjen och ta hand om dig! Många kramisar Elin.

Märta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Märta sa...

Tack för din kommentar på min blogg!
Kuva hö gjorde man förr när höet började bli torrt och det var regn på gång. Då stränglade man höet och därefter drog ihop det till kuvar alltså högar. När sedan det hade slutat regna och solen visade sig igen spred man ut dessa högar och hade man gjort kuven bra så var höet endast blött ovanpå men inte inuti kuven. Detta var ju innan vi hade skulltork och självlastarvagn. Vi kör fortfarande in lös hö och säljer till hästägare.
Angående min önskan om att fota så äger jag en Canon EOS 1000D. Fast jag vet inte riktigt hur man använder den på bästa sätt.
Tack för dina tips ang sidan på nätet.
Kramar från Märta!
P.s jag tog bort min första kommentar, hade stavat som en kråka på ett par ställen.