onsdag 13 januari 2010

Kaffeutmaningen.


Tre damer dricker kaffe i bersån.
De har en fin kanna och koppar, kaka, vackra klänningar och
härlig sommar, med blomster i bakgrunden, det är nästan så man blir lite avis på dem, eller hur.
Ja det är väl en sekelskiftesdröm, förra seklet.
Så sitter de där och dricker sitt kaffe varje dag i mitt kök på min kaffeburk.

Jag har haft burken i 20 år och minns inte ens var jag köpte den, trycket är nog en kopia från nån gammal burk.


Så här ser då min burk ut.
Ibland har jag packat bort den, blivit trött på den, ett tag fanns en sån där fin(tät ) Tupperware, burk, men den vart så ful, så jag plockade bort den.
Ja numer finns det ju väldigt vackra burkar med gråvitt tryck, men
den här börjar ha kultstatus hos mig nu.


Burken rymmer precis ett halvt kilo utan att skräpa.
Ibland köper jag bönor och då mal jag dem i denna som fungerar perfekt trots alla skavanker, den har jag
Haft jättelänge, och några före mig.
Utmaningen om kaffeförvaringen kommer från Lotta med bloggen Livets Väv.
Lotta undrade om vi dricker kaffe med salt. Mja........inte då jag i alla fall.
Det är den Samiska befolkningen som, dricker med salt eller gjorde, vet inte hur de gör nu.
Själva anledningen till det har jag inte koll på men så här har jag hört.
Man saltade inte för smaken och inte så mycket bara några korn, det ska ha varit för att rena vattnet, det är det enda jag har hört.
Sen så är/var ju Samerna ett nomadfolk så då kan man ju tänka sig att det inte alltid gick att få tag på källvatten, så man blev kanske tvungen att ta vatten som inte alltid var klart,(egen teori).
Själv dricker jag kaffe som är bryggt i en OBH. Nordica.
Gärna med något gott till.
Jag dricker Zoegas mollbers blandning.
Och svart, och starkt ska det vara.
Teburkar har jag inte, bara pås-te och löste i påsar för kannan.
Tack Lotta för utmaningen, den gillade jag.
Den går vidare till bloggen Tjernhus, som Monica har.
Sen går den vidare till
Elin med bloggen
Sen känns det som om
alla redan haft den, men om du som läser detta och inte gjort det så får du den av mig.


Ljuset har börjat anlända, de här dahliorna plockade jag in i sommar och har varit nära att slänga flera gånger, men de är liksom läckra med sina skruvade torkade former.


Ute på altanen hänger min gamla julkrans, den har hängt ute ett helt år, och får vandra runt lite.


 
Slutar med två dagens väderbilder.
Så vackert i dag.

Sköt om er i cyberrymden.





16 kommentarer:

Huset vid ån sa...

Hej Zara! Hoppas allt är bra med dig! Här har vi haft "sjukstuga" Wilma har varit hostig o förskyld så hon har varit hemma ett par dagar från skolan. Men nu börjar hon piggna till så imorgon är det dags för henne att återgå till det vanliga efter ett långt o skönt jullov. Vilka vackra burkar du visar...jag gillade den från förra sekelskiftet, tänk om etiketten kunde bjuda på en lite "filmsnutt" därifrån. Det verkar ha varit en härlig tid...Vilka fina vinterbilder du avslutar ditt inlägg med! Ser såå fridfullt ut! Önskar dig en fortsatt trevlig o bra vecka! Många Kramar till dig från mig./ Therese

Soltorpsgarden sa...

Hej hej! Åh så fina bilder, det är så vacker när solen är framme! Kram från Vivi

Monica sa...

Hej Zara! Så fin din gamla kaffeburk är! Fattar jag utmaningen rätt om jag tror att du vill att jag ska visa min kaffeburk i min blogg (som heter Tjernhus och inte Tjärnhus...)?
Jag antar naturligtvis utmaningen om jag fattat den rätt!
Hör av dig, kramar, Monica

Anonym sa...

Hej!
Tack för din kommentar, jag ska ta en bild i morgon så får du se rummet som det är nu, det är ganska mycket fönster....ja jag förstår hur du menar med svart/ljust, jag ska nog provmåla en vägg, jag vill ha vita soffor för vi har vita möbler runt om och dom soffor som vi har nu är mörk bruna och det ser så tungt ut....och om väggarna blir vita med så blir det för ljust men jag tror jag provmålar sen när jag har fått (hoppas) sofforna sålda.....så får vi se, lite spännande va? Kram kram jo lägenheten var här i staden som vi bor i (södertälje) och i centrum, ja den var otrolig och lite lustig....just med det där taket och sen en ektrappa upp till bibliotek. Men det var nästan som i en kyrka på något sätt. Kram Vivi

Birgitta sa...

Hej Zara! Trevligt att se din fina burk och få en liten historia om den också. Hoppas att allt är bara bra med dej. Vi har fortfarande ganska kallt här, men har blivit lite behagligare och solen värmer på dagarna.
Ha det gott.
Kramis Birgitta

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag gillar din burk, den är fin. Vissa saker följer med år efter år, en sån är din burk. Din teori om saltet tror jag stämmer. Förr la dom gäddskinn i kaffet för och göra det klarare, det har jag hört. Här är vi thé-lovers, dricker jättemycket thé. Fast kaffe också, speciellt när sonen kommer på fika. En sån fin gammal dörr du har ute Zara. Det är vackert med den avskavda färgen.
Ha en fin dag
Värmlandskramen
AnnaMaria

Ett Vitare Hem sa...

Åh vilken vacker burk! Och bilderna,helt underbara!
Ha en fin dag!
Kramis/LenaS

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej Zara. Ljusstaken på väggen är kopia av en fransk kyrkoljusstake. Jag har köpt den i en butik i Grums, hon har lite udda saker. Ängeln är gjord i något gipsmatrial, den är ganska lätt. Ser tyngre ut än den är. Och idag har jag sytt, nu är inte jag så bra på det så det blir lite svordomar. Men det gör inget jag har varit ensam hemma. Syr en form av fusk-hissgardiner, ska visa när jag fått upp dom. Och maken mår bra, dom hittade inget fel. Tror han är på ingång nu, då blir det mat.
Ha det gott
goa kramen
AnnaMaria

Vit som snö sa...

Det var en vacker gammal kaffeburk! Och jag dricker mycket kaffe så jag byter faktiskt förvaring då o då, blir liksom less ibland...
Undrar om inte vi har mer snö än ni?! Det känns som att våren är lååångt borta. Och just nu är det vackert men bitande kyla hos oss.
Sköt om dej! Kram Cilla

annika sa...

Jag håller med så många andra här om att det är en vacker burk som du har till ditt kaffe. Dahliorna ser så härliga ut. Dörren som den vandrande kransen hänger på är även den ett vackert blickfång.
Ha en härlig helg i den vackra vintern.
kram annika

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Vilken härlig bild av kaffeburken. Den ska du vara rädd om, den är du!
En sådan kvarn har jag också, kommer ihåg när mamma satt i köket och malde kaffet. Ser henne framför mig. Måste nog prova att mala lite kaffe. Jasså Mollbergsblandningen är ok, då ska jag prova den, gillar Zoegas kaffe.
Ha en bra helg!
Carin

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej Zara.
Vacker kaffeburk du har.Själv har jag faktiskt en sån där tråkig tuppeware,men den är bra.Har en gammal kaffeburk liknande din,som jag tar fram ibland.På den står det många goda råd,bl.a håll kaffepannan ren:)
Tycker mycket om dina vackra vinterbilder,och Dahliorna såg ju läckra ut.
Önskar dej en härlig helg
Kram Anette

Huset vid ån sa...

Hej min vän! Hoppas allt är bra...Här är det rena sommarvärmen! Vi har bara -1c idag men det är tyvärr väldigt disigt o grått! Fördelen med det vädret är att inte allt damm o smuts syns så bra som när solen ligger på...fniss! Nej jag har mycket hellre solsken! Önskar dig en riktigt skön o Trevlig helg! Eftersom det var nån som skrev att det var Tulpanens Dag i morgon lördag så skickar jag dig ett stort fång för att du är en sån Go BloggVän! Kram Therese

Lilla Rummet sa...

Hej Zara!
Vad fin kaffeburk du har, man blir nästan nostalgisk. De har ju så vakckra klänningar förr i tiden, skulle gärna vilja leva en dag i deras tid.
Förstår att den får stå framme.
Jättefin kaffekvarn du har, även den en klenod.
Själv drickar jag oftast smaksatt kaffe som jag mal själv eftersom jag har en nätbutik Aromboden.se där vi säljer kaffe, teér, kryddor mm, och där jag har valt sortiment själv som jag tycker om.
Ha nu en härlig helg.
Kramiz Britt

ELIN´S SHABBY ROMANTIC sa...

Hej Zara,
tack för din utmaning till mig, ska se vad jag kan åstadkomma hihi jag som aldrig dricker kaffe :)
Burken är hur charmig som helst och finns med som en i familjen, haha ibland tröttnar man på dem oxå :P

Du jag gillar verkligen din avskavda dörr, den du :P och kransen passar perfekt in!
Vilka stämningsfulla bilder du visar som konstnär så fångar du verkligen in stundens blick! Så många vackra bilder på din tidigare inlägg och tingen har en sådan nostalgi känsla. Jag dras med om du förstår vad jag menar.
Jag frågar dig, Zara har du återhämtat dig något och fått in nya krafter nu? Hur mår du min vän?
En som bryr sig om dig!

Ha en underbar helg min goa kreativa konstnär! Kramar Elin.

Lotta-livets väv sa...

Hej! Vad kul att du ville berätta om din kaffeförvaring och tack för svaret på saltet i kaffet....ja, jag hade nog hört att det mest var den samiska befolkningen som hade salt i sitt kaffe. Din teori om vattnet känns väldigt trovärdig. Så vackert det är med dessa frostkristaller...intet skapat av mänsklig hand kan någonsin mäta sig med naturen egna konstverk....tyvärr, men så är det!
Din ljuskrona på altanen är jättefin. Jag ser att du lindat pärlor runt de böjda delarna. Vackert så in i norden. Kan du inte lägga ut en bildkavalkad på alla dina ljsukronor som du tillverkat och som du har kvar hemma?
Kramis
/Lotta